Hur ska man tänka med Metadata i SharePoint?
10 000-kronorsfrågan i alla verksamheter som vill få bättre ordning och reda på dokumenten brukar handla om Metadata i SharePoint. Hur många metadata ska man ha? Vilka ska man ha? Men den svåraste nöten att knäcka brukar alltid vara - Hur får man användare att lägga in metadata.
Ett annat bra metadata är Ämne. Ämne är lite mer flytande men speglar bra vad dokumentet behandlar, både som ämne men också lite organisatoriskt, ex. HR eller Marknad.
Lyckas du få in två metadata som faktiskt medarbetare bemödar sig att lägga in då har du lyckats. Se exemplet nedan. Nu i SharePoint går det att lägga in metadata, men är du lat eller bara har "missat" så varnar SharePoint dig ganska snällt. Den skriker inte och låter dig gå vidare, men uppmärksammar dig på att det fattas. Då skulle du som organisation kunna beta av lite då och då och att medarbetare hjälper varandra att fylla i - istället för att det ska blir för mycket tvång och pekpinnar.
